Wat is zoekwoordenonderzoek?

Een gedegen zoekwoordenonderzoek is stap 1 bij het neerzetten van een goede SEO of SEA strategie.

Met een zoekwoordenonderzoek kun je achterhalen welke zoektermen mensen gebruiken als ze op het internet zoeken naar een bepaald product of dienst

Aan de hand van een concreet voorbeeld gaan we in dit artikel zoekwoordenonderzoek doen. Het beknopte stappen wat hiernaast is beschreven is toegegeven een beetje meer geschikt voor mensen die al weten wat ze doen. Om veel tijd te besparen gaan we in dit stappenplan laten zien hoe wij een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Doe je mee?

Stappenplan Zoekwoordenonderzoek (zeer snelle en effectieve methode)

Stap 1Answerthepublic We voeren hier ons zoekwoord: ‘Voetbalshirt’ in. Er verschijnen die zoekwoord spinnenwebben met: Suggesties, Voorzetsels en Vergelijkingen. Hier halen we eventueel inspiratie ook voor volgende content blogs. Zeker wanneer onze website bijvoorbeeld volledig toegewijd zou zijn aan kookboeken.

Stap 2: Download een CSV bestand naar Excel.

Stap 3: Het is raadzaam om het CSV bestand gelijk te openen in Google Sheets. Dit programma werkt naar mijn mening iets makkelijker met het openen van CSV bestanden.

Stap 4: Copy+Paste de zoekwoorden naar Google Zoekwoordenplanner

Stap 5: Je ziet nu een overzicht van alle woorden uit je file met het zoekvolume erachter. 

Ook deze gegevens exporteren we naar een tweede Google Sheet bestand. We hebben in dit bestand alleen de zoekwoorden en het zoekvolume nodig. Alle overige gegevens kun je dus verwijderen en opschonen. 

Stap 6: Rank de zoekwoorden op zoekwoordvolume van hoog naar laag.

Stap 7: Om een overzicht te creëren van alle losse afhankelijke woorden waarop wordt gezocht zetten we alle zoekwoorden in de volgende tool. Deze tool scheidt alle woorden van elkaar met een spatie. Maar we gaan nog een stapje verder. 
Om te zorgen dat deze afhankelijke woorden netjes onder elkaar in onze Google Sheet komen te staan hebben we nog een tool.: ConvertSpacesToNewLine 

Stap 8: Kopieer de uitkomsten in een volgende rij in je Google Sheet.

Stap 9: Op deze manier kunnen we H1, H2, H3 koppen gaan samenstellen op basis van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je onderwerp. 

Hoe bedoel je vindbaar in Google?

googlelogo color 160x56dp
googlelogo color 160x56dp